Living Tomorrow opent unieke Innovatiecampus en bouwt samen met meer dan 80 partners aan een duurzame toekomst

Ervaar met ‘digitale tweelingen en compagnons’ hoe we zullen leven, wonen en werken in de toekomst

Living Tomorrow Innovation Campus

De gloednieuwe Innovatiecampus van Living Tomorrow heeft vandaag zijn deuren geopend. Samen met meer dan 80 partners - toonaangevende bedrijven, organisaties, kennisinstellingen en overheden - vormt Living Tomorrow een inspirerend en bruisend ecosysteem. De gezamenlijke ambitie is om als katalysator op te treden en zo innovatie substantieel te versnellen. De rode draad van de Innovatiecampus wordt gevormd door ‘digitale tweelingen en compagnons’. Van onszelf, onze wagen, ons huis, kantoor en zelfs hele steden. Een tour doorheen zes experience zones laat ons ervaren hoe het leven na 2030 eruit zal zien. Daarnaast herbergen de 14 bouwlagen van de blauwe toren een hotel, meeting- en eventcentrum, office ruimte en een innovatieve ‘chef’s table’ op de bovenste verdieping.

Inspireren en samenbrengen

Innovatie staat meer dan ooit op de voorgrond bij bedrijven en beleidsmakers. De coronacrisis, de economische uitdagingen en het huidige geo-politieke landschap tonen immers aan dat we snel moeten kunnen inspelen op veranderingen.

“Het is niet altijd gemakkelijk om de toekomst in te schatten”, legt Living Tomorrow CEO Yin Oei uit. “Door als Living Tomorrow innovatie tastbaar te maken, helpen we om de gevolgen inzichtelijk te maken en om, nog belangrijker, pro-actief aan de slag te gaan. We nemen zo de rol van “living-lab” op.”
“We willen met onze partners op een duurzame, slimme en menselijke manier innoveren. Alleen door samen te werken, creëren we écht impact en zetten we innovaties, die bijdragen aan een duurzame toekomst, op de kaart. Daarnaast willen we al die innovaties toegankelijk maken voor het brede publiek. Iedereen is welkom.”

Duurzaamheid en circulariteit

Met zijn 50 meter hoogte, verdeeld over 14 bouwlagen is de nieuwe Living Tomorrow Innovatiecampus meteen een voorbeeld van hoe we in de toekomst meer en meer zullen gaan leven. In de steden zullen we in de hoogte gaan bouwen. “Alleen zo kunnen we de nodige woon- en werkruimte creëren en laten we ruimte voor groene lanen, parken en fiets- en wandelgelegenheid”, legt Frank Beliën, oprichter en voorzitter van Living Tomorrow, uit.

De Living Tomorrow-partners hebben een substantiële bijdrage geleverd als het gaat over duurzaamheid en circulariteit. “Zo hebben we gevelstenen verwerkt die geproduceerd werden met CO2 en reststromen uit de staalindustrie, gebruiken we gerecycleerde verven en winnen we ‘grijs water’ terug. Dat laatste zorgt daarenboven ook nog voor een aanzienlijke besparing.”

Maar de innovatie reikt verder dan het fysieke gebouw. Dankzij slimme systemen, is er een ‘digitale tweeling’ gecreëerd van het gebouw die op basis van de juiste, real-time data het gebouw automatisch monitort en beheert op het vlak van gebruik en verbruik.

Alles krijgt een digitale tweeling

‘Digitale tweelingen’ van onszelf, onze huizen, onze wagens, onze (kantoor)gebouwen en zelfs onze steden en gemeenten, zijn dan ook meteen een belangrijk onderdeel van de toekomst die Living Tomorrow toont. Wat kan/doet zo’n digitale kopie? “De digitale tweeling vertrekt van data uit een gegevensdatabank die gelinkt is aan bepaalde objecten zoals gebouwen, steden, auto’s, … Door middel van AI, worden gegevens uit verleden en heden gebruikt om voorspellingen te maken. Zo kan je testen en analyseren zonder dat er van het fysieke object of de omgeving gebruikt wordt gemaakt. Op basis van deze modellen kunnen er voorspellingen worden gemaakt over de toekomst”, zo legt Joachim De Vos, managing partner & co-voorzitter, uit. “Wij zien heel interessante toepassingen om vanuit data en wetenschap de efficiëntie te verhogen. Bijvoorbeeld voor jezelf en je gezondheid. Op basis van wearables, sensoren of implantaten, wordt je lichaam voortdurend en real-time gemonitord. Deze data wordt bijgehouden in je digitale tweeling zodat deze specifieke gezondheidsdata kan registreren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld je bloedwaarden continu opvolgen en hoef je geen bloed meer te laten afnemen.”

Heraanleg kruispunt eerst digitaal uittesten

Zelfs hele steden zullen digitaal gekopieerd worden, legt Joachim verder uit. “Deze kopieën kunnen heel interessant zijn op vlak van city- of verkeersplanning, bij het heraanleggen van straten of wijken. Stel: je wil een kruispunt veiliger maken. In plaats van allerlei scenario’s effectief uit te testen, kun je in een digitale tweeling meteen zien wat het effect is van bepaalde veranderingen. Is een conflictvrij verkeerslicht bijvoorbeeld een oplossing? Of zorgt dit dan weer voor te grote verkeersopstoppingen op piekmomenten? De tweeling kan op basis van de data van de sensoren en beacons in de infrastructuur real-time aangeven hoe die wordt gebruikt, door welk type weggebruiker en of er eventuele calamiteiten te detecteren zijn.”

Maar we krijgen niet enkel exacte digitale kopieën in de toekomst, we krijgen ook digitale compagnons, zo verwacht Joachim De Vos. “Digitale compagnons praten tegen ons, met elkaar en met systemen en kunnen overleggen om ons zoals mensen van taken te ontzorgen. Een compagnon zal met je dokter of apotheker kunnen afstemmen over meer gepersonaliseerde medicatie. Bijvoorbeeld voor diabetespatiënten: in plaats van elke dag dezelfde dosis insuline in te spuiten en na enkele weken te evalueren, kan je digitale tweeling, op basis van real-time monitoring van je insulineniveau, specifieke dosissen per moment reguleren.”

Boogie, of Living Tomorrow’s robothond

Als laatste heeft Living Tomorrow nog een inspirerende uitsmijter. Frank vertelt: “Je zal bij ons verwelkomd worden door Boogie en zijn grote zus, de robothonden van de Innovatiecampus. Ze zijn niet alleen schattig, ze kunnen ook nuttige taken van ons overnemen zoals ruimtes en terreinen schoonhouden, bewakingsopdrachten, monitoring en als gezelschapshonden hebben ze ook een sociale functie. In ons living-lab zullen we samen met onze partners op zoek gaan naar nieuwe schaalbare use cases.” ​ ​

Extra fotomateriaal via deze link.

De Living Tomorrow Innovatiecampus in Vilvoorde (Brussel) is een van de meest toonaangevende innovatiehubs van Europa, sinds de oprichting ervan in 1990. ​
Hier kunnen organisaties en mensen zich informeren en voorbereiden op de toekomst.

Met de nieuwe Innovatiecampus breekt een nieuw hoofdstuk aan, waarbij Living Tomorrow zijn rol als catalysator voor innovatie en samenwerking nog meer zal vervullen. ​
Onze toekomstvisie kwam tot stand samen met het Living Tomorrow ecosysteem, dat meer dan 80 partners telt uit binnen- en buitenland.

In het digital experience center ontdek je hoe we gaan wonen, leven en werken in de toekomst. Ons doel is duidelijk: een belangrijke bijdrage leveren aan de creatie van een betere wereld door innovatie. Een wereld die duurzamer is, veilig, slim, menselijk, en convenient.

De Innovatiecampus omvat ook het eerste voco ™ hotel van België, met meer dan 90 kamers, 8 vergaderzalen en verschillende culinaire faciliteiten. Daarnaast is er het onafhankelijk kenniscentrum van de Living Tomorrow group, TomorrowLab, een team van gedreven innovatie- en strategieconsultants die bedrijven en organisaties voorbereiden voor de toekomst.