Living Tomorrow-CEO Joachim De Vos legt in nieuw boek uit waarom innovatie in organisaties zo vaak faalt en geeft 7 sleutels tot succes

“In deze onzekere tijd heb je een dynamische toekomstvisie nodig of je bedrijf overleeft niet”

Bedrijven maken nog steeds dezelfde fouten als 25 jaar geleden als het aankomt op innovatie. Living Tomorrow-CEO en UGent-prof Scenarioplanning Joachim De Vos ziet en hoort het dagdagelijks in zijn gesprekken met (internationale)organisaties. Met zijn boek ‘Why innovation fails’ wil hij dan ook wijzen op waar het fout loopt én meteen zeven sleutels aanreiken om organisaties succesvol voor te bereiden op de toekomst. “Want we zitten niet in een ‘era of change’ maar in een ‘change of era’: in deze onzekere tijden is innovatie onmisbaar om te overleven.”

‘Why innovation fails’: het is een opmerkelijke titel voor een boek van iemand die innovatie ademt en in 1995 al de smartphone en de e-commerce zag aankomen, maar Joachim De Vos wil er bedrijven mee wakker schudden. “Ik spreek dag in dag uit met organisaties over hun benadering van de toekomst en ik zie ontelbare keren exact dezelfde fouten terugkeren. Dus besloot ik deze neer te pennen, samen met mijn advies over hoe je het wel goed aanpakt”, aldus Joachim De Vos.

Nee-knikkers

Meer dan technologische investeringen bepaalt de corporate cultuur of innovatie succesvol is. Veel bedrijven bestaan voor de helft uit ‘nee-knikkers’. “Als je veel mensen in dienst hebt die onmiddellijk ‘nee’ knikken als ze met verandering geconfronteerd worden, is het quasi onmogelijk om innovatie succesvol naar de markt te brengen”, verklaart Joachim De Vos.Zo werkt het niet. Ervaring kan in deze onstuimige tijden een absolute negatieve factor zijn bewijst hij in zijn ‘Future Fitness formule’. Organisaties moeten in deze tijd vooral een innovatiedoctrine hebben: een gemeenschappelijk geloof waarom innovatie noodzakelijk is om in de toekomst relevant te blijven. Het moet overal en altijd aanwezig zijn. Alle lagen van het bedrijf moeten ervan doordrongen zijn. Er dient structuur in de aanpak, de projecten en de teams te zitten. En iedereen moet de kans krijgen om te experimenteren én te falen.”

De Vos haalt dan ook verschillende bekende cases aan in zijn boek, zoals bijvoorbeeld het ter ziele gegane Kodak. Zagen zij de digitalisatie niet komen? Het tegendeel blijkt. Zij vonden als eerste 1975 de digitale camera uit, werden er marktleider in. Ze ontwierpen en verkochten digitale oplossingen die niemand anders had en leverden quasi alle componenten voor de camera’s in de smartphones, ook de iPhones. Toch slaagden ze er niet in om dit om te zetten in duurzaam succes. Cognitieve inertie van het topmanagement, een té ervaren cultuur en angst om de klant te verliezen nekten het bedrijf uiteindelijk.

Samen met de wereldbekende digitale Kodak-uitvinder Steven Sasson heeft Joachim De Vos voor zijn boek geanalyseerd wat er hier precies misliep en hoe dit beter aangepakt had kunnen worden. Veel bedrijven zullen zich hierin herkennen en kunnen hopelijk tijdig het schip keren.

Living Tomorrow-CEO Joachim De Vos (links) en uitvinder van de digitale camera Steven Sasson (rechts)

7 sleutels tot succes

De belangrijkste les die Joachim De Vos wil meegeven aan bedrijfsleiders is verder vooruit te durven kijken én onzekerheid omarmen. “Veel bedrijven denken dat ze klaar zijn voor de toekomst met een actieplan tegen 2025. Dat is geen toekomstplan, dat is morgen!”, aldus De Vos. “Als je echt klaar wil zijn moet je 10 jaar vooruit durven denken: wie of wat maakt jezelf overbodig?”

Uit zijn ervaring en de vele cases die hij analyseerde, distilleerde Joachim De Vos 7 sleutels tot succes:

1. ​ ​ ​ ​ Begrijp hoe snel technologie je sector zal herdefiniëren

2. ​ ​ ​ ​ Is je organisatie future-fit? Heb je visie, ben je wendbaar en snel en heb je niet teveel ervaring?

3. ​ ​ ​ ​ Hoe structureer je innovatie naargelang de grootte en je ambities?

4. ​ ​ ​ ​ Bouw een winnend innovatieteam met deze grondregels

5. ​ ​ ​ ​ Speel met je portfolio in op drie horizonten tegelijk, van dichtbij tot ver weg in de toekomst

6. ​ ​ ​ ​ Maak van toekomstscenario’s de kern van je strategie: denk dynamisch en omarm onzekerheid

7. ​ ​ ​ ​ Bouw je ecosysteem want de tijd is voorbij dat je het alleen kan

Hoewel de sleutels voorhanden zijn, merkt Joachim De Vos vaak toch nog twijfel bij bedrijfsleiders om er effectief mee aan de slag te gaan. “Vooral omdat het geloof in de toekomst én investering vergt. Geld dat ze vaak liever investeren in de huidige business, die ze kennen en waar minder onzekerheden zijn. Maar ik heb intussen geleerd: de grootste opbrengst zit in de toekomst. Ik hoop dat steeds meer bedrijven dit zullen gaan inzien.”

Het boek ‘Why innovation fails – de 7 sleutels tot succes” wordt in het Nederlands en Engels uitgegeven door Lannoo. ​ Hier vind je alle informatie: https://www.lannoo.be/nl/why-innovation-fails

Extra beeldmateriaal via deze link.

Perscontact

Wens je een exemplaar van het boek te ontvangen of wil je een interview met Joachim De Vos? Laat het ons gerust weten.

Karen Sleurs
Co-founder communicatiebureau Wyngs

Kaat Vanrenterghem
Marketing & Communication Manager Living Tomorrow

Over Joachim De Vos

Joachim De Vos is professor Scenarioplanning binnen de Universiteit Gent. Hij bouwde van bij de start Living Tomorrow, het Huis van de Toekomst mee uit tot een wereldwijd succes. Joachim startte ook TomorrowLab op en reist de wereld rond om innovatie- en foresight advies en presentaties te geven aan bedrijfsleiders, innovatieteams en beleidsmakers.